dinsdag 6 april 2010

Blogopdracht

Een opdracht voor stagereflectie:
een casus reflecteren aan de hand van de cirkel van Korthage:

Reflectie-elementen cirkel Korthage.

1 Handeling:
drummen

2 afbakening:
Een meisje was aan het drummen en bleef steeds maar doorgaan als ze al had moeten stoppen en ze keek ook niet naar de docent als deze het tempo aangaf.

3. essentie.
Docent: Wilde aangeven Wanneer de drumster moest stoppen en dat ze het aangegeven ritme volgde.
Docent: vond het nergens naar klinken. drumster keek niet. Blijkbaar was het toch niet helemaal overgekomen wat ze wilde.

4 Alternative
Volgende keer langzamer opbouwen.

ontbrekende stappen:

Afbakening:
Leerlingen moesten samen een stuk spelen. Een meisje drumde, een aantal leerlingen speelde keyboard, een groepje zong twee stemmen en er waren leerlingen die op het klokkenspel speelde.

Keyboarders en drumster speelde niet goed in de maat. De twee stemmen kwamen niet goed over. Het groepje van de tweede stem ging mee met de eerste stem. Het klokkenspel was goed op tijd. De leerlingen lette goed op de docent als deze hun inzet aangaf.

essentie:
docent wilde dat de leerlingen het al goed konden spelen, maar neemt misschien niet voldoende rust om overzicht te houden.
Leerlingen spelen misschien heel enthousiast en letten daarom even niet goed op het tempo, maar hebben wel een leuke les.
Docent moet aandacht op veel dingen tegelijk richten waardoor het misschien niet duidelijk is wanneer ze iets aangeeft voor de drum of de piano.

alternatieven:
- docent spreek een teken af wanneer bijvoorbeeld drum moet stoppen. Geeft strak het ritme aan.
- docent neemt partijen een voor een door en constateert de moeilijkheid. Eventueel versimpelen.
- docent laat de leerlingen in kleine groepjes voorspelen terwijl ze dirigeert. van elk instrument een aantal leerlingen. Zo is er meer overzicht en concentreren de leerlingen zich beter ze moeten het nu namelijk voor hun klasgenootjes doen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten