De brugklas heb ik altijd gezien als het leukste jaar van de middelbare school. Ik had een beste vriendin waar is alles mee deed. Op de basisschool was ik altijd het buitenbeentje en in de 1e vond ik eindelijk m'n plekje.
Ik was een 'skater' zoals ze dat toen noemde. Ik was erg veel met muziek bezig en luisterde voornamelijk lichte punk en rock. Ik vond het altijd heel leuk om naar school te gaan en haalde graag een beetje streken uit. Ik kon het heel goed met de leraren vinden. Ik kende de conrector al via m'n ouders en ik ging regelmatig gezellig een praatje met hem maken. Brugklas was voor mij een heel gezellig en veilig jaar. De school had een apart brugklasgebouw ,zodat je niet meteen de grote school in hoefde. Dit heb ik altijd als een groot pluspunt van mijn middelbare school gezien.
Mijn favoriete leraar was m'n engels leraar. Ondanks dat ik ongelofelijk slecht was in dit vak(vraag niet hoe ik het gehaald heb)
Heb ik deze leraar altijd als de leukste en beste leraar van m'n school gezien. Ik kon het ontzettend goed met hem vinden. Hij had een grote liefde voor the beatles en heel z'n lokaal hing vol posters. Hij speelde gitaar en ik ook. Naast dat we allebei van the beatles hielden en gitaar speelde was hij ook een ontzettend goeie leraar. Hij begon het jaar heel streng en had z'n eigen 'strafmaatregelen'. Respect vond hij ontzettend belangrijk. Iedereen moest hem begroeten bij binnenkomst en aankijken. Als de les eenmaal op gang was zetten hij altijd nummers van the beatles op en hing er juist weer een hele relaxte gezellig sfeer. De sfeer was zo dat niemand iets bij hem durfde te flikken, maar tegelijkertijd de les ontzettend ontspannen was met altijd een muziekje op de achtergrond.
Zoals op elke middelbare school, waren er ook op mijn school ontzettend slechte leraren. Bijvoorbeeld mijn leraar wiskunde om maar even iemand te noemen. Hij begon de les met 'wiskunde is mooi'. Toen was hij voor de leerlingen al afgeschreven. Hij zag er onverzorgd en ontzettend onzeker uit. Hij had totaal niet de klas in de hand, waardoor er geen veilige situatie ontstond. De onzekerheid die hij uitstraalde was voornamelijk de reden waarom hij een slechte leraar was. Dat hij de allereerste les even wilde laten zien dat wiskunde mooi is omdat hij het zegt, was ook geen goeie zet.
Wat zijn nou echt do's en don'ts als je voor een klas staat?
Wat moet je zeker wel doen en wat zeker niet als je met een klas gaat zingen?
Mijn eigen do en don't lijstje:
Don't:
het voorbeeld van hierboven vind ik een ontzettende don't!
Je moet niet voor de klas gaan staan en zeggen klassiek is mooi. Het resultaat zal zijn een klas die 'niet' roept en je bent ze meteen kwijt.
Overtuig leerlingen er niet van dat iets mooi is. Zeker als het om muziek gaat lopen smaken zeer uiteen.
Ga niet in discussie.
Do:
- interesseer je in de wereld van de leerlingen. Welke muziek luisteren ze?, wat vinden ze mooi? toon interessen. Speel erop in. Laat de leerlingen bijvoorbeeld de volgende les een rap schrijven.
Eerst interesseren in hun wereld, dan kan je later die wereld vergroten met bijvoorbeeld klassieke muziek.
- ken het lied dat je wilt zingen zo goed dat je het kan dromen. Begeleid het leuk op de piano en zoek eventueel wat achtergrondinformatie op over het nummer.
- Ga goed voorbereid je les in. Weet precies van begin tot het eind wat je gaat doen.
- trek grenzen. laat duidelijk blijken wat jij vind wat wel kan of wat niet kan. Leerlingen die zich hier niet aan kunnen houden er meteen tussenuit pikken.
- zorg dat je lekker in je vel zit. Trek je leukste kleren aan en ga er voor!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten